Hojně diskutovaným tématem před volbami je nedostatečná kapacita základní školy. Tři kandidující uskupení představily společně několik variant, nicméně po volbách budeme muset všichni dohromady nalézt správné řešení. A mělo by být rychlé, protože v září 2025 budeme moci přijmout pouze 12 dětí do první třídy, pokud nedojde k rozšíření stávající školy. My v ŽIJME SPOLEČNĚ jsme přístupni každé konstruktivní debatě o jakékoliv variantě, která povede nejen k rozšíření prvního stupně, ale hlavně k výstavbě stupně druhého. Měla by však být reálná a podložená fakty. Už teď se asi shodneme, že jsme nuceni školu rozšiřovat postupně po etapách a vize jedné budovy devítileté školy na novém pozemku se v současnosti nejeví jako příliš reálná.
Dle demografické studie v roce 2030 dosáhne počet dětí ve věku 6-10 let (první stupeň ZŠ) maximální hodnoty 370. Jedná se o extrémní předpoklad, který se však vzhledem k současnému poklesu výstavby nemusí naplnit. Z našeho pohledu by však bylo nezodpovědné a neekonomické stavět školu pro tento max. počet dětí, když po několika letech začne počet dětí klesat. Jako smysluplnější vidíme koncipovat kapacitu prvního stupně na cca. 270 dětí, tedy 2 třídy v každém z pěti ročníků, tak, aby udržitelnost investice byla alespoň 10 let. Pro zbytek dětí, které se v časově omezeném období nejvyššího nárůstu do naší školy nedostanou tj. dle odhadů max. 20 dětí v ročníku, chceme najít místo v okolních školách. Naší preferencí je možnost umístění těchto dětí pohromadě v jedné instituci, aby byla zachována komunita a pospolitost. Již nyní se nám podařilo vyjednat příslib umístění 15-20 dětí do první třídy v ZŠ Rudná 5. května, a to v každém následujícím roce – tzn. celkem 100 dětí do 1.-5. třídy. Výhodou ZŠ Rudná je, že bychom tam prakticky mohli vytvořit třídu jen z dětí z naší obce
S navyšováním kapacity je třeba myslet i na kvalitu výuky. Nechceme se snížit k pouhému přepočítávání dětí na kapacitu. Je třeba hledat řešení s alespoň přijatelnými podmínkami. Víte, že již teď po nezbytném navýšení stávající kapacity na 150 dětí se dostáváme do situace, kdy šatny budou muset být umístěny na chodbách, pro 20 učitelek je k dispozici 1 WC, nebo že kvůli malé kapacitě jídelny mají děti 15 minut na oběd, aby se stihly prostřídat? Není to jen o vytvoření učeben. Ve škole chybí zázemí jako jsou šatny, WC, kabinety, sborovna, kapacita jídelny. Nyní má škola k dispozici pouze 7 kmenových učeben, které však nejsou všechny plnohodnotné. Podkrovní učebny se kapacitou pohybují na hranici 20-ti žáků, ostatní max. 25. Pro plnohodnotný 1. stupeň potřebujeme min. 10 učeben plus výše zmíněné zázemí, což bez přístavby i tak nepůjde.
Pro tuto variantu existuje jen objemová studie z roku 2018, která řeší pouze rozšíření o dvě třídy MŠ a kapacitu ZŠ vůbec neřeší. O variantě využití budovy OÚ pro rozšíření ZŠ jsme také uvažovali už před zadáním studie nového pavilonu na zahradě. Bylo a je zde však několik zásadních komplikací. Obecní úřad by se musel kompletně přesunout do jiných prostor, které obec momentálně nemá. Varianta přemístění do volných prostor v centru vybudovaných Crestylem s plochou 200 m2 je nedostatečná pro plnohodnotný úřad, včetně pošty. Cena by se zde pohybovala na hranici min. 20 mil. Kč. V nově budovaném projektu společnosti ABANO má obec možnost výhodně koupit pouze 100 m2 nebytových prostor za 6 mil. Kč (nyní zamýšleno jako komunitní centrum). Další rozšíření je možné už jen za tržních podmínek tzn. 120 tis. Kč/m2 což by znamenalo dalších 18 mil. Kč navíc bez úprav a vybavení.
I když nás tato varianta napadla jako první, již jsme si odpracovali její posouzení a nemůžeme ji občanům nabízet. Nedoporučil jí ani projektant Ing. Padevět z důvodu konstrukčních problémů s přemostěním a složitou úpravou stávající budovy úřadu, která by se musela ubourat a následně významně rozšířit. Taková rekonstrukce by byla ve výsledku dražší než novostavba. Došlo by také ke snížení počtu parkovacích míst u školy a zhoršení ranní dopravní situace.
Modulární stavba je koncipována pro větší únosnost včetně možnosti výstavby druhého patra. Při výstavbě jsme chtěli udělat přípravu pro schodiště, nenašlo se však vhodné umístění, protože původní projekt a studie s tím nepočítaly. V případě přístavby bude nutné najít vhodné místo nejen pro schodiště, ale i pro výtah. V úvahu připadá zrušení spojovacího krčku, tím by však obě etapy ztratily propojení, a stejně tak by se musel zrušit průchod na zahradu. Toto umístění by umožnilo výstavbu dalších dvou tříd MŠ nebo min. dvou učeben ZŠ se šatnami a kabinety.
Mohli bychom tak přesunout dvě třídy MŠ z budovy ZŠ a uvolnit tak místo pro družinu. Umístění učeben ZŠ v přízemí je problematické z důvodu nedostatečného denního osvitu. Po zvětšení oken by se prostor o jednu učebnu dal rozšířit. Druhá část by se musela pravděpodobně využít, z důvodu požadavku hygieny, pro chybějící šatny a WC.
V případě využití nástavby nové MŠ pro část prvního stupně bychom museli vyřešit personální obsazení, stravování a výuku tělocviku. Docházení do stávající školy a zpět by bylo časově a organizačně velmi komplikované.
Na závěr je třeba připomenout vysokou finanční náročnost tohoto zcela nedostatečného a za nás i nevhodného řešení. Nově vybudovaná školka by se musela nákladně upravit včetně demontáže střechy, která by následně nešla použít. Jen druhá etapa, která rozšířila MŠ U lesa o dvě třídy, stála 34 mil. Kč. Lze očekávat podobnou částku i u rozšíření do patra.
Za všech variant jde o nejvhodnější a nejvíce připravenou variantou. Je hotový prováděcí projekt a zažádáno o stavební povolení tzn. že do několika měsíců můžeme začít stavět. Dokončení by se dalo stihnout do září 2025, kdy potřebujeme nutně nové prostory pro zajištění školní výuky pro naše spádové děti. Pokud by se stavbu nepodařilo dokončit včas jsme připraveni na dočasnou výuku v jiných provizorních prostorách. Projekt nového pavilonu řeší 4 nové učebny, šatny, kabinety, sborovnu, a dále rozšíření jídelny a kuchyně. Kapacita by se zvětšila o 120 žáků, a tím by byl 1. stupeň dokončen. Do budoucna, v případě trvalého poklesu počtu žáků, bude možné pavilon využít i pro jiné účely, a to díky samostatné budově a vchodu. Samozřejmě stavbou dojde ke zmenšení zahrady, které je pro rozšíření nezbytné, nicméně zbylá plocha bude stále dostatečná. Plánujeme jí lépe využít například vybudováním nových herních prvků a odpočinkových zón.
Do tohoto projektu, jehož zadání v minulém roce odsouhlasila převážná část zastupitelů (seznam je možno nalézt v zápisu VZ č .10/2023), již obec investovala 1,7 mil. Kč, je tedy s podivem, že až nyní byly některými kandidátkami předloženy návrhy jiného řešení.
Pro druhý stupeň se nám povedlo nedávno získat pozemek, který je zatím ornou půdou. V dokončeném novém územním plánu pro veřejné projednání je tato plocha určená pro občanskou vybavenost. Nové zastupitelstvo může po veřejném projednání nový územní plán schválit. Nicméně vzhledem k rizikům pro obec plynoucích ze smlouvy s developerem to doporučujeme udělat až po vzájemné dohodě. Nedokážeme si však představit situaci, že by developer bránil výstavbě základní školy budované pro jeho zákazníky.
Již teď však pracujeme na studii návrhu využití celého pozemku, abychom zjistili možnosti pro umístění další potřebné občanské vybavenosti. Zbylá část pozemku by se dala využít i na komerční výstavbu občanské vybavenosti a prodejem financovat část výstavby nové školy.
Výstavba druhého stupně bez rozšíření toho prvního nedává smysl. Už od letošního roku musíme otevřít vždy dvě první třídy, abychom zajistili naplněnost druhého stupně. Je na zvážení, zda nepostavit druhý stupeň v konceptu 3x 4 třídy. Pak bychom mohli přijmout do druhého stupně všechny spádové děti, tzn. i ty co budou na prvním stupni v jiné škole (např. ZŠ Rudná 5. května). Po snížení počtu našich dětí bychom mohli volné kapacity nabídnout okolním obcím, které mají jen první stupeň, a to za poskytnutý příspěvek. Na takto dimenzovanou školu by byla větší šance získat dotaci.
V tuto chvíli nejsou dostupné žádné plošné dotace vhodné pro stavbu prvního, ani druhého stupně. Mohli bychom počítat jen s příspěvkem kraje ve výši cca. 10 mil. Kč, což je pro první stupeň zajímavá částka, ale pro druhý stupeň je nedostatečná. Komunikujeme s MŠMT i krajem a využijeme každou příležitost pro získání jakékoli vhodné dotace. Na tento typ dotací se ale nedá pouze čekat, je třeba dostat se do vysoké fáze připravenosti a následně se vyjednává dotace na konkrétní projekt s MŠMT a Ministerstvem financí. Proto do těchto iniciativ investujeme úsilí a čas už nyní. Pokud by byla vypsaná dotace na svazkovou školu, určitě bychom využili možnosti se spojit s Mezouní nebo dalšími menšími obcemi, které by nezabraly příliš kapacity pro naše děti, ale díky jejich účasti ve svazku bychom namísto 70% dotace dostali až 85%. Tuto možnost máme již předjednanou s Mezouní a plně ji podporujeme.
Dalším způsobem, jak dočasně financovat výstavbu školy, by mohla být participace strategického investora. Tato forma se již v některých obcích objevuje. Investor v tomto případě zafinancuje výstavbu a obec splácí investici formou pronájmu. V případě vypsání vhodné dotace je následně možné hotovou školu koupit s využitím dotačních prostředků.
Uvědomujeme si vážnost situace vzhledem k zodpovědnému financování stavby prvního i druhého stupně ZŠ. Nechceme se vyčerpat stavbou nového pavilonu prvního stupně, abychom pak nedosáhli na kofinancování stavby druhého stupně s využitím dotace. Zároveň však nemůžeme čekat na zázrak a musíme se snažit zajistit zákonnou povinnost školního vzdělání.
Jsme rádi, že všechny kandidátky uvádí školu jako svoji prioritu, i když lídři některých z nich v minulých měsících otevřeně vystupovali proti intenzivním investicím do školství pro tento rok a prosazovali místo toho opravy komunikací. Nyní před volbami přichází se svými variantami, avšak objektivním a racionálním pohledem u nich konkrétní a koncepční řešení nevidíme.
Budeme věřit, že došlo k myšlenkovému obratu a že se nejedná o pouhé předvolební sliby. Budeme rádi, pokud si společně sedneme k jednomu stolu, na který vyskládáme všechny argumenty a dohodneme se, co je pro tuto obec a řešení její zákonné povinnosti nejlepším řešením.
Jsme otevřeni jakémukoliv názoru či nápadu od občanů. Víme, že v naší obci bydlí mnoho odborníků, kteří by měli dostat možnost se k tomuto tématu vyjádřit. Budeme rádi, když se zapojíte, vždyť i my jsme jedni z vás!
Opakovaně probíraným a rezonujícím tématem ve Vysokém Újezdu je otázka chybějící vzdělávací infrastruktury. Tématem číslo jedna mezi širší veřejností se základní škola stala zejména poté, co dne 5. února 2024 proběhla informační schůzka pro rodiče předškoláků. V ŽIJME SPOLEČNĚ vycházíme z faktických a úplných informací, a proto se je pokusíme tímto způsobem nastínit i Vám.
Slovy zákona
Základním faktem je, že obec je v souladu s § 178 odst. 1 zákona č. 561/2004 Sb. povinna v samostatné působnosti zajistit podmínky pro plnění povinné školní docházky dětí s místem trvalého pobytu na jejím území. Rovněž je obec v souladu s §179 odst. 2 povinna zajistit podmínky pro předškolní vzdělávání dětí přednostně přijímaných dle § 34 odst. 3 školského zákona, tedy děti, které před začátkem školního roku dosáhnou nejméně třetího roku věku, s trvalým pobytem na území dané obce. Zákon hovoří takto jasně a nemá žádné výjimky či “odpustky” za to, že nejsou peníze, pozemky, nebylo dohodnuto s developerem, nebo snad že obyvatelé měli počítat s tím, že se stěhují do obce bez školy. Vedení obce má povinnost umístit všechny shora uvedené děti v mateřské a základní škole zřizované přímo obcí či dohodnout umístění dětí s jinými obcemi v jejich zařízeních.
Mateřská škola
Problematiku mateřské školy se naštěstí podařilo, alespoň v současnosti, z velké části vyřešit. Během pouhého roku došlo k realizaci projektu dvou nových tříd mateřské školy U Lesa, na kterou obec získala dotaci cca 24 milionů Kč z celkových 34 milionů Kč. Náklady na výstavbu tedy nebyly pro obec nakonec tak zdrcující, jako se jevily na počátku. Pro představu, jak důležitý krok to byl, nejlépe poslouží jeden z návrhů NERV (Národní Ekonomická Rada Vlády): Zavést povinnost obcí zajistit místo v MŠ od 3 let věku dítěte (ne od začátku školního roku od 1. září, ale ode dne dosažení věku) či v alternativním institucionálním zařízení pro dostatečně disponované děti už od 2 let. Při nesplnění povinnosti obce zavést povinnost odpovídajícího finančního plnění obce směrem k rodičům dítěte.
Základní škola
Problémem, který nám v obci stále zbývá vyřešit, je tedy základní škola. Obci se během pouhého roku podařilo realizovat přestavbu podkroví školy, díky které vznikly dvě nové moderní učebny a vyjednalo se navýšení kapacity na maximální možnou úroveň hygienických a myslitelných provozních limitů pro školní rok 2024/2025 na 150 dětí. I takto navýšená kapacita bude plně vyčerpána již v září roku 2024 otevřením dvou tříd prvňáčků (celkově 40 dětí do prvních tříd + 11 dětí do vyšších ročníků), přičemž dětí, které by vzhledem ke svému věku měly v září 2024 nastoupit do první třídy, dosud obec eviduje 56. V září roku 2025 pak, při zachování současné kapacity školy, bude obec moci otevřít první třídu pouze pro 12 dětí, přičemž dětí, které by vzhledem ke svému věku měly v září 2025 nastoupit do první třídy, již nyní obec eviduje 64! Dále obec eviduje v roce 2026 zatím 53 dětí a v roce 2027 zatím 57 dětí, které by měly nastoupit do první třídy. (Údaje o počtu dětí hlášených v obci k trvalému pobytu jsou k lednu 2024, tudíž, vzhledem k masivní výstavbě zejména ve Vysokém Újezdu, se dá očekávat jejich nárůst.) Zároveň nemá obec nijak zajištěno umístění dětí vycházejících z pátých tříd na druhém stupni.
Z pohledu rodiče
Pro ŽIJME SPOLEČNĚ je řešení problematiky základní školy v obci prioritou číslo jedna. Fungující a kvalitní mateřská a základní škola jsou, dle našeho názoru, základem dobře fungující obce. Právě kolem nich se vytváří skutečná komunita. Děti se znají ze školky a školy, při doprovázení dětí do a ze školky a školy se seznamují i rodiče, v neposlední řadě školka i škola pořádají různé společenské akce, při nichž je také prostor pro seznamování se a tmelení kolektivu v obci. Zkrátka zejména díky školce a škole vzniká v obci tolik potřebná pospolitost. Nechceme mít z Vysokého Újezdu, Kozolup a Kuchaře jen anonymní satelit či noclehárnu, kam se obyvatelé jen přijedou na noc vyspat po návratu z práce. Nehledě na to, že rozvážení dětí do škol v jiných obcích zatěžuje rodinu jak finančně, tak logisticky. Navíc všechny školy v blízkém i vzdálenějším okolí řeší podobné problémy s kapacitou jako my a desítky dětí z Vysokého Újezda do svých škol neumístí.
Za ty z nás, kteří již mají školní děti, můžeme říci, že zdejší škola má velmi příjemnou rodinnou atmosféru, výuka je kvalitní, škola nabízí velké množství různorodých kroužků, pořádá zajímavé mimoškolní aktivity a do dění okolo školy se snaží zapojovat i aktivní rodiče. Bohužel již nyní naráží škola na limity své kapacity, což děti pociťují zejména nedostatkem místa v šatnách, ve školní jídelně, kde se třídy musejí na obědě střídat, a chybějícími prostory pro školní družinu.
Jaké ŽIJME SPOLEČNĚ nabízí řešení:
Řešení za ŽIJME SPOLEČNĚ je jasné, musíme dobudovat devítiletou školu v naší obci. K tomu vede několik kroků.
- Pomohli jsme prosadit a realizovat v posledním roce koupi pozemku do vlastnictví obce za 18 milionů Kč. To je základní předpoklad všech dalších úvah.
- Je třeba změnit možnost využití tohoto pozemku změnou územního plánu. Tu nyní blokuje historická dohoda s realitním developerem Crestyl, obec si nechává momentálně zpracovat právní rozbor k řešení této patové situace.
- V tuto chvíli se jeví nejreálněji, časově i finančně, na novém pozemku budovat druhý stupeň základní školy a první stupeň řešit přístavbou stávající budovy.
- Abychom mohli vůbec realizovat druhý stupeň, je nutné, aby první stupeň splňoval minimální velikost 5 x 2 třídy, což ve stávající budově není možné.
- Během posledního roku jsme prosadili a připravili projekt (již stál 1,6 milionu Kč) na dobudování přístavby s učebnami a rozšíření jídelny, abychom měli plnohodnotný první stupeň základní školy.
- Je mnoho variant, které se musí zpracovat a posoudit z mnoha odborných hledisek, v úvahu přichází zděná škola, dřevostavba, kontejnerová stavba. Různé varianty je třeba posoudit z hlediska možnosti jejich financování, ideálně s dotací, která může dosáhnout až 85%. Na některé varianty staveb dotace není možná, ale ty mohou být výrazně levnější a rychlejší (pro stavbu různých variant druhého stupně se pohybují v cenách 50 - 300 milionů Kč). Je tedy třeba opravdu pečlivě naplánovat a realizovat takto velký investiční projekt prioritně a profesionálně, nikoliv pocitově či jako vedlejší problém.
- V neposlední řadě je třeba připravit vlastní zdroje financování. Na tom jsme pracovali již poslední rok a budeme v tom pokračovat. Obec se již finančně vzpamatovává z chyb minulosti, ale i tak je třeba investice důkladně plánovat, prioritizovat a především být připraveni (papírově a projektově) k čerpání dotací, aby nám “neutekly”, jako se stalo v několika případech v minulosti.
V žádném případě to ale neznamená, že bychom tím přehlíželi ostatní problémy, které obyvatele Vysokého Újezda, Kozolup a Kuchaře trápí. Další naše programové priority Vám představíme v samostatných kapitolách našeho volebního programu.
Pro ŽIJME SPOLEČNĚ, sdružení nezávislých kandidátů vytvořilo studio Elasticle, 2024.