Dopravně-bezpečnostní situace nás trápí stejně jako chybějící infrastruktura a její vyřešení je neméně důležité. Tam, kde dříve projelo několik aut za hodinu, je dnes silný provoz způsobený nárůstem počtu obyvatel a probíhající výstavbou. Původní krajské silnice jsou svými parametry nevyhovující. O bezpečném průchodu některými částmi obcí nemůže být díky absenci chodníků a přechodů ani řeč.
Ať už se jedná o frekventovaný průtah Kuchařem, zúžený průjezd Kozolupy nebo nebezpečný úsek K Marjánce a u školy v Újezdu, je nutné problém řešit komplexně v kontextu celé obce. Chceme nechat zpracovat expertní dopravně bezpečnostní studii všech částí obce, která odhalí či potvrdí nebezpečná místa a navrhne adekvátní řešení. Někde bude řešení jednoduché a rychlé, jinde problém vyřeší jen technicky a finančně náročné řešení jako je obchvat obce.
Po neúspěšných jednáních s DI PČR nebylo ani v jedné z částí naší obce povoleno snížení rychlosti pod 50 km/h. Obec instalovala vodorovné značení a radary na příjezdech a výjezdech. Některé radary mají dokonce indikaci a záznam RZ při vyšší než povolené rychlosti. Vymáhání následných pokut je však problematické a celá investice se tak míjí účinkem. Navrhujeme zřízení přestupkové komise a pokutování nedodržení povolené rychlosti s využitím moderních technologií.
Kuchař – Aktuální dopravní situaci vyřeší až přeložka silnice II/116, která odvede dopravu až na křižovatku Roblín, Trněný Újezd.
Kozolupy – Trasa obchvatu je možná na západní straně obce od areálu ZD Mořina ke křižovatce silnic 11610 a 11613 u Višňovky. V rámci právě probíhajících pozemkových úprav bude možné vyčlenit pozemky pro tento obchvat.
Vysoký Újezd – Přeložka silnice 10125 z Mezouně odvede část dopravy z ulice K Marjánce a z centra. Po převodu části krajské silnice přes centrum na místní komunikaci zde můžeme omezit rychlost a zvýšit bezpečnost chodců včetně prostoru u základní školy. Realizace obchvatu je však možná pouze financováním ze strany skupiny Crestyl, ke které se zavázala v dohodě s obcí.
Krajská správa a údržba silnic plánuje v následujících letech rekonstrukci všech silnic procházejících Vysokým Újezdem. Společnost DIPRO, spol. s r. o. připravuje projektovou dokumentaci, jejíž součástí bude i úprava nevyhovujícího průběhu pravotočivé zatáčky v blízkosti nové MŠ včetně úpravy vjezdu a výjezdu na parkoviště. Obec objednala u stejné společnosti také projekt na nové chodníky, které mohou vzniknout podél rekonstruovaných silnic. Prioritou je vybudování nového chodníku od školy po pravé straně směrem na náves a dále, ale také směrem k nové MŠ. Vybudování nových chodníků je časově podmíněno rekonstrukcí těchto silnic. Více informací k tomuto tématu najdete ve zpravodaji na str. 4.
Kuchař – Komunikaci K Silu se podařilo převést do majetku obce a nic nebrání její rekonstrukci již v roce 2024.
Kozolupy – V tomto roce bude zpracován projekt rekonstrukce ulice Ke Kameňáku. Realizace bude časově vázaná na investiční akci ČEZu a uložení vedení VO do země. Naplánujeme také rekonstrukci ulice K Vodárně, která nový povrch potřebuje.
Vysoký Újezd – V minulém roce byl dokončen projekt rekonstrukce ulice K Loužce a bylo získáno stavební povolení, bohužel pozdě, a tak se nepodařilo získat dotaci a realizace se tak posune. Oprava povrchu ulice V Chaloupkách a V Uličce je naplánována ve střednědobých investicích po vyřešení uložení elektrického vedení do země. Dříve by to nedávalo ekonomický smysl, jelikož nový povrch by se následně znovu boural.
Realizace většiny rekonstrukcí místních komunikací bude možná pouze za předpokladu získání dotace, s výjimkou rekonstrukce ulice K Silu. Financování výhradně z vlastních zdrojů by zcela vyčerpalo investiční prostředky obce potřebné pro čerpání dotací v dalších projektech.
K bezpečnějšímu pohybu dětí přispěla provizorně instalovaná svodidla podél zámecké zdi. Nicméně je nutné prioritně realizovat chodník na druhé straně od školy až k odbočce do centra, kde by měl být i nový přechod pro chodce. V prostoru mezi úřadem a školou bychom rádi vybudovali nové rozšířené parkoviště a zároveň přesunuli kontejnery na jiné vhodnější místo. Do budoucna bychom chtěli celý prostor od pomníku až po náves pojmout komplexně a vyřešit nejen lepší prostupnost pro pěší, ale také vizuálně a materiálově sjednotit.
Budeme rádi za každý podnět k tomuto tématu, o který se s námi podělíte.
Pro ŽIJME SPOLEČNĚ, sdružení nezávislých kandidátů vytvořilo studio Elasticle, 2024.